Oproepen

OPROEP: Deelname aan Internationale Keramiekbiënnale 8-9 mei 2021

De vereniging TERRETOUS organiseert zijn 12e internationale keramiekmanifestatie op
8 en 9 mei 2021 in Steenwerck (Noord-Frankrijk). Dit internationaal erkende tweedaagse
event van hoge kwaliteit brengt tussen 5 en 6000 bezoekers samen. We lanceren hierbij een oproep tot kandidaatstelling voor 40 keramisten en 4 jonge talenten.
Inschrijvingsgeld € 150,- + lidmaatschapskosten € 15,-. Dossier downloaden op de blog: http://terretous.blogspot.com en versturen naar de Vereniging TERRETOUS vóór 30 september 2020.

OPROEP: Jouw werk in KLEI?

       
Doe mee aan de rubriek KleiGalerij! In 2020 heeft iedere aflevering van de rubriek KleiGalerij in KLEI weer een thema. Abonnees van het blad kunnen een goede foto (jpg of tiff, ca. 2 of 3 MB) van hun werk insturen naar redactie@klei.nl Vermeld daarbij: •De naam van de maker (met geboorteplaats en -jaar) •De titel •Het jaartal waarin het gemaakt is •Gebruikte materialen •Afmetingen (H x B x D) •De naam van de fotograaf •Huidige adres en woonplaats en (eventueel) de website •Vertel in maximaal 75 woorden iets over de maker en/of het werk zelf. De redactie plaatst uitsluitend kwalitatief goede foto’s van objecten die in het thema passen. Ben je (nog) geen abonnee, dan nodigen we je bij deze van harte uit om dit te worden. Een jaarabonnement kost op jaarbasis in 2020 voor Nederland en België € 28,50 met incassomachtiging; € 30,00 bij andere betaalwijze.
Thema’s en uiterste inleverdata 2020
2020-4 (juli-augustus): Theepotten. Inleveren vóór 10 mei 2020
2020-5 (september-oktober): Vreemde vogels. Inleveren vóór 10 juli 2020
2020-6 (november-december): Eten. Inleveren vóór 10 september 2020.

OPROEP: Uw favoriete glazuurrecept delen?

In de rubriek ‘Het glazuurrecept’ delen lezers van KLEI een van hun favoriete glazuurrecepten. Dat kan een geheel eigen glazuur zijn, maar ook een bestaand glazuur met eigen aanpassingen. Ook een recept delen? Stuur dan een mail aan redactie@klei.nl met als titel ‘Glazuurrecept’. Beantwoord in de tekst onderstaande 3 vragen en stuur twee goede foto’s mee: een detailfoto van het glazuur en een foto van het werk (jpg of tiff, ca. 2 of 3 MB).
  1. Waarom is dit glazuur een van je favorieten?
  2. Wat zijn de eigenschappen van het glazuur?
  3. Wat is de herkomst van dit glazuur?

OPROEP om te exposeren

Rottum is een klein wierdendorpje in Noord-Groningen. In het kerkje worden, naast andere activiteiten, al 12 jaar exposities georganiseerd. Het gaat voornamelijk om hangend werk. Bent u geïnteresseerd voor de jaren 1921 of 1922 stuurt u dan foto's van uw werk naar mirjambouchier@gmail.com Er zijn aan het exposeren geen kosten verbonden.

Discussieforum is verhuisd van de website naar Facebook

Op de nieuwste versie van de website www.klei.nl (inmiddels online), is geen discusieforum meer aanwezig. De reden hiervoor is dat er steeds minder belangstelling is voor het gebruik van het forum en dat het bouwen van een nieuwe versie te hoge kosten met zich meebrengt. Van de informatie uit het oude forum en uit de periode vanaf 2016 tot 21 mei 2020 komt binnenkort een read-only bestand en deze zal op de website onder 'handig' worden geplaatst zodat alle informatie nog wel toegankelijk blijft.
Op Facebook kunnen vragen gesteld worden aan de redactie en aan andere keramisten via de groep 'KLEI keramiek magazine - informatie delen en vragen stellen'. Hier kunnen ook foto’s van werk en aankondigingen van exposities gedeeld worden. Ga naar Facebook

In Memoriam Johan van Loon (1934-2020)

                 
Op 24 februari van dit jaar overleed Johan van Loon, door velen ook wel de ‘textiele keramist’ genoemd. Van Loon begon zijn carrière als textielontwerper. Rond de jaren 60 raakte hij geïnteresseerd in keramiek en heeft in de jaren daarna alle mogelijkheden van het vak verkend. Inmiddels wordt hij tot een van de grondleggers van de kun­ste­naars­keramiek gerekend, niet alleen nationaal, maar ook internationaal. Van Loon studeerde in de jaren 50 bij de voor­loper van Rietveld Academie in Amsterdam en aan­sluitend in Kopenhagen. In 1977 werd hij docent keramiek aan de Academie St. Joost in Breda. Daarnaast was hij gastdocent aan diverse Duitse kunst­opleidingen. Johan van Loon werkte zowel met porse­lein als met steengoed en glas. Ook textiel is hem blijven boeien. Hij ontwierp onder meer voor de Duitse porseleinfabrikant Rosenthal AG en het Deense Kongelig Porslin. In 2016 ontving Johan van Loon voor zijn oeuvre de Van Achterbergh-Domhof Prijs, een prijs die elke twee jaar wordt uitgereikt aan een persoon of instelling die van bijzondere betekenis is voor de ontwikkeling van de hedendaagse keramiekkunst in Nederland. In het juryrapport werd hij - samen met Jan van der Vaart - de aartsvader van de moderne Nederlandse keramiek genoemd. Ook werd de invloed genoemd die Johan van Loon op de jongere generatie heeft gehad, niet alleen door de manier van lesgeven, maar vooral ook door de kwaliteit, zeg­gingskracht en variëteit van zijn werk zelf. Er waren plannen voor een overzichtstentoonstelling in september van dit jaar in het Princenhaags Museum in Breda. Johan van Loon hoopte daar nog bij te kunnen zijn. Helaas is dat niet zo. De overzichtstentoonstelling komt er alsnog aan het einde van dit jaar, nu als eerbetoon. In KLEI keramiek magazine 1-2019 vertelde Johan van Loon nog zeker tien levens nodig te hebben: ‘De uitspraak ‘Panta Rhei’ (alles in beweging) van de Griekse wijsgeer Heraclitus lijkt Johan van Loon op het lijf geschreven. “Niets blijft hetzelfde en alles stroomt. Wat er ooit was, komt nooit meer terug. Het enige wat er in mijn werk niet verandert, is de verandering. Ik verval nooit in herhaling, noch in kleur, noch in vorm omdat het materiaal in al zijn hoedanigheden al zoveel te bieden heeft. Ik denk persoonlijk dat ik nog tien levens nodig heb om alle mogelijkheden die het materiaal biedt te kunnen verwerken. Telkens weer een nieuwe wereld scheppen vanuit het ‘vinden’…’’ BB

In Memoriam Sonja Landweer (1933-2019)

         
Keramiek voor de ziel De Nederlandse keramist Sonja Landweer werd na haar komst in Ierland in 1965 al gauw opgenomen in de kring van de groten van de Ierse cultuur. De dichter en Nobelprijswinnaar Seamus Heany opende haar tentoonstellingen. De bekende schilder Barrie Cooke werd haar partner en de vader van haar enige kind Aoine. Haar werk werd zeer gewaardeerd en werd aangekocht door Ierse en internationale verzamelaars en musea. In 1981 werd zij verkozen tot lid van de Aosdana, het hoogste eerbetoon voor kunstenaars in Ierland. Sonja Landweer werd in 1933 geboren in Amsterdam; haar ouders waren antroposofen. Die levensfilosofie heeft eigen levenshouding diep beïnvloed. Het maakte haar tot een uitzondering in de katholieke samenleving van Ierland. In mijn jonge jaren was ik één van de velen die zij inspireerde en met wie zij haar overtuigingen deelde. Ze overleed op 15 december 2019 in haar huis in Thomastown, County Kilkenny. Ze was een eigenzinnige kunstenaar wier werk is bezield door mystiek. Het oppervlak van haar keramische werk en later van haar bronzen is subliem van diepte. Haar kleurgebruik is buitengewoon, het palet weerspiegelt het Ierse landschap. Haar vormen zijn klassiek en toch eigentijds, in evenwicht met de gedurfde kleuren. In haar latere jaren maakte zij abstracte gesloten vormen, sommige met een zwart oppervlak om vooral de vorm goed te laten uitkomen. Een bezielende wind is gaan liggen. Ik mis haar. Deirdre McLoughlin

Grootste Delfts blauwe vazen ter wereld

Heinen Delfts Blauw heeft de grootste Delfts blauwe vazen ter wereld gemaakt en op vrijdag 13 december 2019 worden deze onthuld in Delft. De vazen zijn ontworpen door Heinen Delfts Blauw, op authentieke wijze met de hand gemaakt in porseleinstad Jingdezhen en vervolgens beschilderd door een meesterschilder van Heinen Delfts Blauw. De vazen zijn ruim drie meter hoog en wegen grofweg 250 kilo per stuk. Een bijzonder staaltje vakmanschap! Na de onthulling van de vazen zijn ze een week te bezichtigen bij onze Delfts blauw aardewerkfabriek PAAUW in Delft. Daarna zullen de vazen op verschillende locaties in Nederland tentoongesteld worden. www.degrootstedelftsblauwevazen.nl/2019/10/25/de-vazen-beginnen-aan-hun-reis/

Vooraankondiging 40 jaar KLEI

In 2020 bestaat het tijdschrift en de stichting KLEI 40 jaar en dat wordt groots gevierd. In de loop van het komende jaar kunnen abonnees allerlei verrassingen verwachten. Net als in 2015 komt er in het voorjaar een wedstrijd voor onze abonnees. De door de jury geselecteerde werken zullen in het najaar van 2020 worden geëxposeerd op een mooie locatie. Er zal dan ook weer een catalogus worden uitgebracht. Het thema voor de wedstrijd wordt in het januarinummer bekend-gemaakt, samen met alle andere informatie hierover. In het kader van dit jubileum is de redactie tevens op zoek naar abonnees, die al vanaf het eerste nummer (nummer 0 uit 1980) abonnee zijn en die daarover geïnterviewd willen worden. We zien uw reactie graag tegemoet via redactie@klei.nl. Vermeld in de titel van de mail 'jubileum'.

In Memoriam Pauline Wiertz

IN MEMORIAM Pauline Wiertz Op 26 april is beeldhouwer, keramist en sieraad­ontwerper Pauline Wiertz (Amsterdam, 1955) in haar woonplaats Amsterdam overleden. Ze laat een rijk oeuvre aan barokke objecten, beelden en sieraden in porselein na. Kippenpoten, kreeften, vissen, schaal- en schelpdieren, citroenen en krabben. Pauline Wiertz goot elementen uit de natuur en uit haar directe leefwereld in porselein, combineerde ze tot stillevens en decoreerde ze met kleurrijke transfers. Deze keramische assemblages hadden alles te maken met koken en eten, zodat het werk een brug sloeg tussen oog en tong. Etenswaren gestold in porselein. De uitbundige toepassing van zowel eigentijdse als nostalgische transfers versterkten de vorm, gaven ieder stuk een eigen karakter en deden denken aan rijk gevulde tafels met fruit, wijn en lekker eten. De verschillende onderdelen van de veelal barokke gebruiksobjecten als kandelaars, schalen, vazen, tafelstukken en serviezen werden met glazuren aan elkaar bevestigd en refereerden aan vervlogen tijden en vergane glorie. Begin van deze eeuw deden ook andere vormen zoals pistolen, portemonnees en tasjes hun intrede. Deze voorwerpen werden gedecoreerd met afbeeldingen van etenswaren of werden onderdeel van een stilleven. Daarnaast werkte ze aan een collectie sieraden: colliers, oorsieraden en ringen waarin porselein werd gecombineerd met vilt, (edel)stenen, goud en zilver. Foto: Pauline Wiertz, Koraal met vis, 2008; porselein; h. 40 x 35 cm. Foto Ron Zijlstra